Nový algoritmus Facebooku: Co se mění?

Facebook nikdy neprozradí vše. Nedávno však odkryl aspoň část tajemství svého nového algoritmu a napověděl, jakou strategii zvolit, aby se brandový obsah dostal k co největšímu počtu uživatelů. Spoiler na úvod – chronologické řazení se vrací do hry a výzvy k lajkování dostanou přes prsty!

O řazení příspěvků na zdi rozhoduje uživatel

Psal se rok 2014, když z Facebooku zmizelo chronologické řazení příspěvků, díky němuž jsme rychle a snadno zjistili, jestli víme o všem, co se toho dne na síti dělo. Důvod byl prostý. Zvýšit čas, který uživatelé stráví na síti a dokázat mu vždy nabídnout nový příspěvek. Po 7 letech ale Facebook přehazuje výhybku a dává uživateli právo volby. Nově si tak můžeme vybrat, zda chceme vidět příspěvky na facebookové zdi chronologicky, podle nejoblíbenějších, nebo podle algoritmu.

Co to znamená pro správce stránek?

Zapomeňte vše, co víte, vzpomeňte si na vše, co jste zapomněli. Organický dosah v posledních letech padal jako bitcoin po tweetech Elona Muska, nyní se ovšem zase zablýsklo světélko na konci tunelu, díky němuž by organic mohl zase poskočit vzhůru. Světe div se, ale patrně bychom měli při plánování termínu vypublikování příspěvku zase začít sledovat čas, kdy máme svou cílovku online. Taky vás právě ovanul nostalgický vánek?

Oprašte a nablýskejte hashtagy

Ještě před rokem jsme s klienty řešili, že hashtagy na Facebooku nemají smysl, působí amatérsky, nikdo podle nich na této platformě obsah nevyhledává a jejich použití ruší. Pravděpodobně se to doneslo Facebooku do ouška a rozhodl se zase obrátit zajeté principy vzhůru nohama. Algoritmus totiž nově řadí příspěvky také podle hashtagů. Jinými slovy – Pokud uživatel hojně interaguje s #X, algoritmus mu nabídne víc obsahu s #X. Pokud tedy uživatel nepřepne řazení.

Co to znamená pro správce stránek?

Začněte používat hashtagy, jakkoliv se vám to nelíbí.

Hlavně jim neříkejte, ať dají LIKE!

Lajky končí. Údajně. A ti, kdo budou své sledující vyzývat k jejich udělování, budou Facebookem potrestáni. Nedává vám to smysl? Inu, jak se to vezme. Algoritmus, který se orientoval podle palců, šlo poměrně snadno oklamat a vcelku podřadný obsah tak získal mnohem víc pozornosti než ten kvalitní. Tomu se snaží v centrále učinit přítrž a tlačit na to, aby tvůrci přispívali hodnotnějšími příspěvky. Prioritu tedy dostanou diskuze pod příspěvky a sdílení.

Co to znamená pro správce stránek?

Nechtějte lajky. Radši vyzvěte své sledující, aby si vás zařadili mezi oblíbené stránky, ptejte se jich na názory. Ale hlavně si dávejte záležet na kvalitě svých výstupů.

Lokace body přináší

Přidáváte k příspěvkům lokaci? Podle Facebooku byste měli. Lokační umístění totiž patří mezi parametry, které podporují organický dosah a posouvají vaše příspěvky ve facebookovém feedu výš, pokud se uživatelé zrovna nachází v oblasti. Z tohoto faktu budou benefitovat především lokální podniky.

Co to znamená pro správce stránek?

Přidávejte ke svým příspěvkům umístění.

Algoritmus Facebooku hodnotí stránky podle…

Kromě konkrétního příspěvku ovlivní zobrazení také to, jak hodnotí algoritmus stránku, jež post vypublikovala. Boduje na základě stáří stránky, což ztěžuje startovní pozici novým profilům, dle průměrného procenta zájmu o obsah stránky, konzistentnosti obsahu, rychlosti odpovědí na reakce sledujících a času, jaký uživatelé u obsahu stránky stráví.

Co to znamená pro správce stránek?

Ujistěte se, že máte dobře podchycený community management, smažte ze starých postů výzvy k lajkování, nerecyklujte starý obsah (ani fotky!), postujte pravidelně a víc se ptejte, než jednostranně oznamujte.

Sofiina volba s promováním

V posledních letech platilo, že co nepodpoříte promem, to nikdo neuvidí. Ambice byly v tomto směru jasné – Facebook se snažil vydělávat na brandovém obsahu. Svůj postoj ještě umocnil, když začal upřednostňovat příspěvky přátel. ALE! S novým algoritmem a jeho hodnocením stránek vyvstává otázka, jak produktivní bude promování příspěvků. Vysoký zásah z reklamy bez zájmu zasažených sníží stránce skóre. Bez propagace však neuvidí příspěvek tolik lidí.

Osobně si lámu s otázkou hlavu už několik dní a jednoznačnou odpověď jednoduše nemám. Řekla bych, že vše záleží na konkrétní značce. Pokud máte k dispozici slušný rozpočet a jde vám hlavně o povědomí v rámci zasažitelné skupiny, peníze bych do podpory příspěvku dala. Pokud však operujete s malým rozpočtem, jste malá značka a snažíte se o budování komunity, možná bych příspěvky raději nepodporovala. Raději bych vytvořila samostatný příspěvek mimo feed, v němž uživatele seznámíte s brandem potažmo produktem, pozvete je na akci atd.

Nemá smysl si však nalhávat, že s kvalitním obsahem zasáhnete organicky stejný počet lidí jako placenou cestou. Stále mějte na paměti, že je Facebook výdělečný subjekt. Z reklamy žije a rozhodně nenastaví jiným značkám podmínky, z nichž by sám netěžil. Finanční podpora bude pro marketing na sociálních sítích vždy vysoce důležitá.

Mohlo by se vám také líbit...

Populární příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *