Jmenuji se Adéla Jursíková, ráda vás poznávám. Jsem copywriter potažmo obsahový stratég, social media specialista a idea maker.

Svou práci dělám pořádně

Nedělám svou práci ani jinak, ani inovativně. Dělám ji jen pořádně. Co to znamená? Mé texty prodávají, dobře se čtou, zvyšují návštěvnost, mají čárky tam, kam patří, a nezapomínají například na zájmeno „svůj“.

V marketingu pracuji od roku 2016, redaktorské práci se však věnuji už od roku 2009. Ve svém portfoliu mám pestrou škálu značek od kosmetiky přes módu, šperky, finančnictví, reality, automobilový průmysl, potravinářství až po kliniku stomatologie a dermatologie. K tomu mě taky baví IT, knihy, psychologie, wellness, fitness a interiérový design, ale své znalosti jsem zatím neměla možnost profesně využít. Možná se to podaří právě s vámi!

Na skok do minulosti

Nyní ale pěkně od začátku. Od mých prvních řádků. Vždy mě bavila matika a fyzika. Toužila jsem pracovat pro NASA. Ovšem mé mozkové závity to viděly jinak, a tak jsem se i na trojku ze středoškolských výpočtů pěkně nadřela. Kde jsem se ovšem nepředřela nikdy, byly jazyky. Dokud se po mně nechtělo graficky znázorňovat vztahy mezi větnými členy a nechali mě jednoduše psát, padaly mi jedničky do kapsy. V angličtině a němčině jsem trochu flákala slovíčka, ale pokud šlo o gramatiku, neměla jsem se co učit, šlo to samo.

Ve 12 letech jsem si založila první blog. Moc parády bych s ním dnes neudělala, když se však podívám na své články zpětně, s potěšením musím uznat, že se daly číst. Má „kariéra“ blogerky vzkvétala jako řepková pole na jaře. Až mě v 16 letech oslovila společnost CET21, abych se stala jednou s blogerek nově vznikajícího lifestylového magazínu pro teenagery. Magazín fungoval 10 let a dal mi celou řadu zkušeností. Už jsem nepsala jen o sobě a svých zážitcích, rázem jsem tvořila něco pro ostatní. Okusila jsem si redaktorskou práci, za což navždy zůstanu vděčná. Zde jsem zjistila, že se mé psaní líbí a začala zvažovat studium žurnalistiky.

Ze záměru sešlo až těsně před termínem pro podání přihlášky na vysokou. Přestože jsem považovala psaní za svou životní vášeň, což se doposud nezměnilo, chtěla jsem rozvíjet něco, co ještě neumím. A tak jsem se vydala na Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně studovat obor Anglický jazyk pro manažerskou praxi. Jedno z nejlepších rozhodnutí mého života. Kromě fantastických zážitků, přátel a lingvisticko-ekonomického vzdělání jsem se zde potkala s marketingem. Potažmo se přede mnou najednou vynořila nová možnost, jak uplatnit své textařské kvality. Ve Zlíně se ze mě stal copywriter.

Tescoma, Pria, Bonami

Pamatuji si na svůj první odeslaný životopis. Ještě jsem ani nedokončila školu, mé portfolio zelo prázdnotou, přesto jsem se se vší drzostí přihlásila na pozici copywritera pro společnost Tescoma. V prvním kole jsem se potkala s absolventy marketingových komunikací, novináři i agenturními textaři. Seděla jsem v prostorné zasedačce, koukala kolem sebe a říkala si, že tímhle sítem už dál projít nemůžu. Omyl. Dostala jsem se až do úzkého výběru, z něhož se už vybíral vítěz výběrka.

Povzbuzená svým úspěchem jsem zareagovala na další inzerát. Tentokrát jsem se hlásila na seniorního copywritera v agentuře Pria. Stále bez portfolia. Na odmítnutí jsem nečekala dlouho. Přesně podle plánu. Bylo mi jasné, že seniora mi nikdo neuvěří, ale chtěla jsem se s někým z agentury přímo spojit a vyjednat si stáž. Úspěšně. Zpětně jsem zjistila, že mi k ní pomohl právě blog. Jedna z holek z Priy patřila mezi mé čtenářky a šéfce obsahu mě doporučila. Stáž se pro mě stala skvělým odrazovým můstkem.

Po jejím dokončení jsem rozesílala životopisy na všechny strany. Blížily se státnice a s nimi pravý dospělácký život se všemi složenkami, životními náklady, zodpovědností. Své dveře mi otevřelo několik firem, já jsem se však nakonec rozhodla překročit práh e-shopu Bonami, kde jsem strávila na pozici copywritera rok a půl. Byla to první práce jako obrázek. Propadla jsem kafi, posbírala kontakty, ale taky jsem si uvědomila, že mě nekonečné popisování produktů nenaplňuje. Začala mě ubíjet rutina, nedostatek impulzů, stagnace.

Říkala jsem si „copywriter“

Období po odchodu s Bonami se dnes musím smát. Můžete psát sebelépe, pokud ale k tomu psaní neznáte základy marketingu, těžko se můžete považovat za copywritera. Natož za dobrého copywritera. Jenže to jsem tenkrát, když jsem se poprvé vydala na volnou nohu, netušila. A namlela jsem si nos. V těch několika zakázkách, které jsem během čtyř volnonožeckých měsíců odbavila, jsem se topila, trápila a připomínala jsem trochu známý gif s kočičkou u klávesnice a textem: „I have no idea what I am doin‘!“ Dařilo se mi jen s těmi prokletými produktovými popisky.

Spása přišla jednoho odpoledne se zprávou na LinkedInu od šéfa nově vznikající kreativní agentury pod společností Taste. Hledal copywritera do týmu. Vypracovala jsem zadání. Sešli jsme se jednou, dvakrát, třikrát. A najednou jsem podepisovala smlouvu. Stal se ze mě agenturní copík. Ale co víc, díky báječnému týmu jsem se posouvala závratnou rychlostí kupředu. Dokonce jsem zde poprvé vedla vlastní workshopy, přednášela na konferenci, „vychovávala“ si juniorního copywritera. Po nějaké době se nám však tým postupně rozpadal, až jsem z něj zbyla jen já. V té době jsem začínala cítit, že firma už nemá co nabídnout mě stejně jako já jí. A tak jsem po dalším roce a půl opět balila. Tentokrát už ovšem mnohem lépe vyzbrojená.

Zkušený profík k vašim službám

V roce 2019 se ze mě stal konečně plnohodnotný obsahový specialista. Dva měsíce po ukončení spolupráce s agenturou se mi bývalý šéf ozval znovu, zda bych jim nechtěla pomáhat v Grizzlinku se sociálními sítěmi potažmo nějakým copywritingem, kterého však tenkrát ještě moc nebylo. Postupně jsem si už budovala síť vlastních klientů a tuto příležitost jsem vnímala jako možnost naučit se něco nového, nač jsem si zatím nesáhla jinak než formou krátkého textíku k příspěvku, když oddělení sociálních sítí zrovna nestíhalo. Svou pozici jsem nakonec opustila a vrátila se k čistému copywritingu, znalosti mi však zůstaly. Stejně tak přidrzlý způsob, jakým přicházím k práci.

V současnosti pečuji o obsah klientů na mnoha úrovních – od přípravy publikačních plánů a PR článků přes tvorbu claimů, scénářů pro reklamní spoty, webcopywriting, strategie až po korektury, konzultace a audity. Podrobnější soupisku naleznete v záložce Služby. Svou práci si vyloženě užívám. Baví mě její rozmanitost. Každý klient je jiný stejně jako jeho potřeby. Každá zakázka pro mě představuje výzvu. Za kvalitu odvedené práce ručím svým jménem, nemám se kam schovat. Proto se s každým zadáním snažím odvést ještě lepší výkon než předtím. Zároveň ale vím, kdy co odmítnout a poradit poptávajícímu jiné řešení. Nevydělávám na úkor klienta. Mým cílem je růst klientova businessu, což s nefunkčním obsahem nelze.